>

تنهاترین ستاره
نويسندگان
لينک دوستان

بخش های دیگر

فتوبلاگ من
پرسش و پاسخ
یادداشت بازدیدکنندگان
گالری وبلاگ

نظرسنجی

ديدگاه شمادرموردوبلاگ تنهاترين ستاره چيست ؟
عالى
خيلى خوب
خوب
متوسط
ضعيف



جستجو

دوستان من

 

شخصی، ﻏﻠﺎﻡ ﺑﺪﻱ ﺩﺍﺷﺖ، ﻣﻲ‌ﮔﻔﺖ:

ﺍﻳﻦ ﻏﻠﺎﻡ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺘﺶ ﻧﺪﺍﺭﻡ، ﺑﻪ ﺣﺮﻑ ﻣﻦ ﮔﻮﺵ نمیدﻫﺪ، ﻳﻚ ﺭﻭﺯ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺧﺒﺮ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ﭼﺮﺍ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﺍﻱ؟ ﻋﺪﻩ ﺍﻱ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻏﻠﺎﻡ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﺯﻧﻨﺪ. ﺑﺎ ﻋﺠﻠﻪ ﺁﻣﺪ ﺍﺯ ﻏﻠﺎﻡ ﺑﺪﺵ ﺩﻓﺎﻉ ﻛﺮﺩ، ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺗﻮ ﻛﻪ ﻣﻲ‌ﮔﻔﺘﻲ ﺑَﺪ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﺭﻓﺘﻲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﻓﺎﻉ ﻛﺮﺩﻱ؟ ﮔﻔﺖ: ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﺑﺪﻱ ﺍﺵ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﺁﺑﺮﻭﻱ ﺍﻭ ﺁﺑﺮﻭﻱ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ.

 

ﻳﺎ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﺰﻣﺎﻥ، ﻣﻬﺪﻱ ﺟﺎﻥ 

 ﻣﺎ بديم ﻭﻟﻲ ﻣﻨﺴﻮﺏ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﻳﻴﻢ

شیعه ی شماییم، دستمان را بگیر


موضوعات مرتبط: نکات اخلاقی
[ یکشنبه پانزدهم آذر 1394 ] [ 17:48 ] [ سیده ضیاءتبار ]

 مراقب زبانمان باشیم 

 

 علامه حسن زاده آملی: 

 

آدمی از لغزش  زبانش آسيبی می بيند كه هرگز از لغزش پايش چنان آسيب نمی بيند ، چه اين كه لغزش او در گفتار سرش را بر باد مي دهد و لغزش پايش به آرامی بهبود می يابد.

 

منبع: پند های حکیمانه و نامه ها بر نامه ها


موضوعات مرتبط: کودکانه
[ پنج شنبه دوازدهم آذر 1394 ] [ 23:4 ] [ سیده ضیاءتبار ]

ﺁﯾﺎ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺍﻟﺰﻣﺎﻥ ﻓﺮﺻﺘﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻧﺬﺍﺭ ﻭ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﯽ‎ﺩﻫﺪ ﻭ ﺁﯾﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺑﮕﻮﯾﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﻧﺒﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺭﺍ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺁﯾﺎ ﺭﻭﺵ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺑﺎ ﺍﺋﻤﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻣﺘﻔﺎﻭﺕ ﺍﺳﺖ؟ 

 ﭘﺎﺳﺦ: 

ﺍﯾﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺳﺆﺍﻝ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ: 

 

1. ﺁﯾﺎ ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ ﻣﯽ‎ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻣﺎ ﺍﺯ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺑﻪ ﺩﻭﺭ ﺑﻮﺩﻩ‎ﺍﯾﻢ ﺯﯾﺮﺍ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎ ﺍﺯ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻣﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ ﻣﺤﺮﻭﻡ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟ 

 

 ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﯿﻢ: 

 

ﻭﻗﺘﯽ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪ ﻭ ﺣﻘﺎﯾﻖ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﻋﺮﺿﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺑﯽ ﻭ ﺍﺻﻼ‌ﺣﯽ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻮﺵ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺳﺎﻧﯿﺪ، ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ، ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻣﯽ‌‎ﮐﻨﻨﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﺭﮎ ﺣﻘﺎﯾﻖ ﺑﻪ ﺣﺪ ﮐﻤﺎﻝ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﺯ ﻃﺮﻓﯽ ﻣﻌﺠﺰﺍﺗﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﻋﺼﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﯽ‎ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﺟﻬﺎﻥ ﺭﺍ ﻏﯿﺮﻋﺎﺩﯼ ﻭ ﻓﻮﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﻣﯽ‎ﯾﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﺍﻋﻼ‌ﻡ ﺭﻫﺒﺮ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﺸﺎﻥ ﻣﯽ‎ﺭﺳﺪ. ﺍﯾﻦ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﺳﺒﺐ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﻓﻮﺝ ﻓﻮﺝ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. 

 

ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺑﻪ ﺯﻭﺩﯼ ﮐﻮﻓﻪ ﺍﺯ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺧﺎﻟﯽ ﻣﯽ‎ﮔﺮﺩﺩ، ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺎﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﺧﻮﯾﺶ ﻣﺨﻔﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﻬﺮ ﺭﺧﺖ ﺑﺮﺑﺴﺘﻪ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﻗﻢ ﻇﺎﻫﺮ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﺑﻼ‌ﺩ ﭘﺨﺶ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﻧﺎﺩﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻦ ﺑﺎﻗﯽ ﻧﻤﯽ‎ﻣﺎﻧﺪ. ﺳﭙﺲ ﻣﯽ‎ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ: ﺍﯾﻦ ﻗﻀﯿﻪ ﻧﺰﺩﯾﮏ ﻇﻬﻮﺭ ﻗﺎﺋﻢ (ﻋﺞ) ﺑﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﭘﯿﻮﺳﺖ. ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﻗﻢ ﻭ ﺍﻫﻠﺶ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﺖ ﺣﺠﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‎ﺩﻫﺪ... ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ﻗﻢ ﺑﻪ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﻣﯽ‎ﺭﺳﺪ ﻭ ﺣﺠﺖ ﺑﺮ ﺟﻬﺎﻧﯿﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽ‎ﮔﺮﺩﺩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﻣﯿﻦ ﻓﺮﺩﯼ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﻤﯽ‎ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﯾﻦ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﺶ ﻧﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ.[1] 

ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻧﯿﺰ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻭﻗﺘﯽ ﻗﺎﺋﻢ ﻣﺎ ﻗﯿﺎﻡ ﻧﻤﻮﺩ، ﺧﺪﺍ ﺩﺳﺖ ﻟﻄﻔﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺳﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﯽ‎ﻧﻬﺪ ﻭ ﺣﻮﺍﺳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺟﻤﻊ ﻭ ﻏﻔﻮﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﮐﺎﻣﻞ ﻣﯽ‌ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ.»[2]

 ﻭ ﺑﻪ ﺗﻌﺒﯿﺮ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﯾﺎﺕ، ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺧﺎﻧﻪ، ﮐﻮﺥ ﻭ ﭼﺎﺩﺭﯼ ﺭﺧﻨﻪ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ؛ ﭼﻨﺎﻥ ﮐﻪ ﺳﺮﻣﺎ ﻭ ﮔﺮﻣﺎ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻔﻮﺩ ﻣﯽ‎ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﻃﻮﺭ ﮐﻪ ﻧﻔﻮﺫ ﺳﺮﻣﺎ ﻭ ﮔﺮﻣﺎ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﯼ ﻧﯿﺴﺖ، ﺍﺳﻼ‌ﻡ ﻧﯿﺰ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﻭ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﻗﻠﺒﯽ ﺑﺮﺧﯽ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺧﻨﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﯽ‎ﺩﻫﺪ.[3] 

 

ﮔﻔﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﻫﺮ ﭼﻪ ﻫﻢ ﺳﻄﺢ ﺍﻓﮑﺎﺭ ﺑﺸﺮ ﺗﺮﻗﯽ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺻﺎﻟﺢ ﻭ ﺧﯿﺮﺧﻮﺍﻩ ﺯﯾﺎﺩ ﮔﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﺣﺠﺖ ﺑﻪ ﻧﺤﻮ ﺍﺣﺴﻦ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﯿﺮﺩ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺳﺘﻤﮕﺮ ﻭ ﺧﻮﺩﺳﺮﯼ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ ﺑﺸﺮ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﮐﻪ ﻃﺒﻌﺎً ﺑﺎ ﺣﻖ ﻭ ﺩﺍﺩﮔﺮﯼ ﺩﺷﻤﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺩﻓﺎﻉ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﺷﺨﺼﯽ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﻬﺪﯼ ﻣﻮﻋﻮﺩ ﻗﯿﺎﻡ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﺮﮐﻮﺑﯽ ﺍﯾﻦ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺟﺰ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺧﻮﻧﺮﯾﺰﯼ ﭼﺎﺭﻩ‎ﺍﯼ ﻧﯿﺴﺖ. ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺟﻬﺖ ﺍﺣﺎﺩﯾﺚ ﺍﻫﻞ ﺑﯿﺖ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ، ﺟﻨﮓ ﻭ ﺧﻮﻧﺮﯾﺰﯼ ﺭﺍ ﺣﺘﻤﯽ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ‎ﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ‎ﻫﺎ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﻓﻘﺪﺍﻥ ﺣﺠﺖ ﻭ ﮔﻢ ﮐﺮﺩﻥ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺍﺯ ﺑﺎﺏ ﻋﻨﺎﺩ ﻭ ﺳﺮﮐﺸﯽ ﺍﺳﺖ.[4] 

 

2. ﺁﯾﺎ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺋﻤﻪ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ ﻧﺨﺴﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻣﯽ‌‎ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻟﺰﻭﻡ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﻣﯽ‎ﺷﻮﻧﺪ ﯾﺎ ﺍﺯ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﻭ ﺑﺎ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺳﺨﻦ ﻣﯽ‎ﮔﻮﯾﻨﺪ؟ 

 ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﯽ‌ﮔﻮﯾﯿﻢ: 

ﻫﻤﻪ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻋﺎﺷﻖ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻭ ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﯼ ﺣﻘﻨﺪ. ﺍﺯ ﻧﺜﺎﺭ ﮐﺮﺩﻥ ﻣﻬﺮ ﻭ ﻣﺤﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮﺩﻩ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭﯾﻎ ﻧﮑﺮﺩﻩ‎ﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﺷﺪ ﺭﻭﺯ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﻭ ﺗﺮﻗﯽ ﻭ ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺑﺸﺮ ﺳﺮﻟﻮﺣﻪ ﺩﻋﻮﺗﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﺻﻠﺢ ﺭﺍ ﺍﻣﻀﺎ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻗﯿﺎﻡ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ ﻭ ﯾﺰﯾﺪﯾﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﺳﻮﺍ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ، ﺍﯾﻦ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺭﻭﺵ‎ﻫﺎ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺷﺮﺍﯾﻂ ﺯﻣﺎﻥ، ﻣﺨﺎﻃﺒﺎﻥ ﻭ ﺣﺎﮐﻤﺎﻥ ﻋﺼﺮ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺍﮔﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ﻣﯽ‎ﺩﺍﺷﺖ، ﺣﺘﻤﺎً ﻋﺎﺷﻮﺭﺍﯾﯽ ﻣﯽ‎ﺍﻧﺪﯾﺸﯿﺪ ﻭ ﺣﺴﯿﻨﯽ ﻋﻤﻞ ﻣﯽ‎ﮐﺮﺩ. 

ﺣﺎﻝ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﺯ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﻭ ﻣﻌﺮﻓﺖ ﺑﯿﺸﺘﺮﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻣﺖ‎ﻫﺎﯼ ﻗﺒﻞ ﺑﻬﺮﻩ‎ﻣﻨﺪ ﻣﯽ‎ﮔﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﺣﻖ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﺑﺮﺍﯾﺸﺎﻥ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻫﻢ ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﻭﺍﻗﻊ ﺣﮑﻢ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ، ﺭﻭﺵ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻧﯿﺰ ﺑﻪ ﺗﺒﻊ ﺍﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮﻫﺎ ﺑﺎ ﺳﯿﺮﻩ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ. 

ﺁﺭﯼ! ﻭﻗﺘﯽ ﺍﺣﺪﯼ ﯾﺎﻓﺖ ﻧﻤﯽ‎ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻧﯿﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺻﺎﻟﺤﺎﺕ ﺑﺎ ﺑﯿﻨﺸﯽ ﻋﻤﯿﻖ ﻃﺮﯾﻖ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺠﺖ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺭﺍ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﮐﺮﺩﻩ‎ﺍﻧﺪ ﻭ ﻃﺎﻏﯿﺎﻥ ﺑﺎ ﺍﻃﻼ‌ﻉ ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺯ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﺣﻖ ﺳﺮ ﺑﺎﺯ ﻣﯽ‎ﺯﻧﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﺷﮑﻨﯽ ﻣﯽ‎ﭘﺮﺩﺍﺯﻧﺪ ﺁﯾﺎ ﺭﺍﻫﯽ ﻏﯿﺮ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺷﺪﻥ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ‎ﻣﺎﻧﺪ؟ 

ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻋﻠﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﺯ ﺷﻬﺮ ﻗﻢ ﺑﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺑﻼ‌ﺩ ﺷﺮﻕ ﻭ ﻏﺮﺏ ﭘﺨﺶ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ ﻭ ﺣﺠﺖ ﺑﺮ ﺟﻬﺎﻧﯿﺎﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽ‎ﮔﺮﺩﺩ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﻣﯿﻦ ﻓﺮﺩﯼ ﭘﯿﺪﺍ ﻧﻤﯽ‎ﺷﻮﺩ ﮐﻪ ﻋﻠﻢ ﺩﯾﻦ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﺶ ﻧﺮﺳﯿﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ، ﻗﺎﺋﻢ ﻣﺎ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ ﻭ ﺍﺳﺒﺎﺏ ﻋﺬﺍﺏ ﻭ ﻏﻀﺐ ﺧﺪﺍ ﻣﻬﯿﺎ ﻣﯽ‎ﮔﺮﺩﺩ، ﺯﯾﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﻣﻮﻗﻌﯽ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺍﻧﺘﻘﺎﻡ ﻣﯽ‎ﮔﯿﺮﺩ ﮐﻪ ﺣﺠﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﻧﮑﺎﺭ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.[5] 

ﺯﺭﺍﺭﻩ ﺍﺯ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﺁﯾﺎ ﺭﻭﺵ ﻭ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺭﻭﺵ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍ

ﮐﺮﻡ ﺻﻠّﯽ ﺍﻟﻠﻪﻋﻠﯿﻪ ﻭﺁﻟﻪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ؟ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﻫﺮﮔﺰ، ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ﺍﮐﺮﻡ ﺻﻠّﯽ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﺎ ﻣﻼ‌ﯾﻤﺖ ﻭ ﻧﺮﻣﯽ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽ‎ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﺩﻝ‎ﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﻟﻔﺖ ﮔﯿﺮﻧﺪ ﻭﻟﯽ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻗﺘﻞ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﯿﺶ ﻣﯽ‎ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﻃﺒﻖ ﺩﺳﺘﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﺭﺩ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ‎ﭘﺬﯾﺮﺩ. ﭘﺲ ﻭﺍﯼ ﺑﺮ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﮐﻨﺪ»[6] 

ﺣﺴﻦ ﺑﻦ ﻫﺎﺭﻭﻥ ﻣﯽ‎ﮔﻮﯾﺪ: ﺩﺭ ﻣﺤﻀﺮ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﺑﻮﺩﻡ، ﻣﻌﻠّﯽ ﺑﻦ ﺧﻨﯿﺲ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﭘﺮﺳﯿﺪ ﺁﯾﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ ﺑﺮﺧﻼ‌ﻑ ﺭﻭﺵ ﺍﻣﯿﺮﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﻣﯽ‎ﮐﻨﺪ؟ ﺍﻣﺎﻡ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ: «ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﯽ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴّﻼ‌ﻡ ﻣﻼ‌ﯾﻤﺖ ﻭ ﻧﺮﻣﺶ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﯿﺶ ﮔﺮﻓﺖ ﭼﻮﻥ ﻣﯽ‎ﺩﺍﻧﺴﺖ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﺑﺮ ﯾﺎﺭﺍﻥ ﻭ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﭼﯿﺮﮔﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﻣﯽ‎ﮐﻨﻨﺪ، ﻭﻟﯽ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﺣﻀﺮﺕ ﻗﺎﺋﻢ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻗﻬﺮ ﻭ ﻏﻠﺒﻪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺁﻧﻬﺎﺳﺖ ﺯﯾﺮﺍ ﻣﯽ‎ﺩﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﻭ ﮐﺴﯽ ﺑﺮ ﺷﯿﻌﯿﺎﻥ ﺗﺴﻠﻂ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﯾﺎﻓﺖ.»[7] 

ﺁﺭﯼ ﺑﺎ ﻇﻬﻮﺭ ﻣﻨﺠﯽ ﺑﺸﺮﯾﺖ، ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﺶ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﯽ‎ﺷﻮﺩ. ﺍﺯ ﻗﺪﯾﻤﯽ‎ﺗﺮﯾﻦ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭﺍﻥ ﮐﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺁﻣﺪﻧﺪ، ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ، ﺑﺸﺮ ﺭﺍ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﮐﺮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﮐﻪ: ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺵ، ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺁﺭ. ﻭ ﺩﯾﺪﯾﻢ ﮐﻪ ﺑﺸﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﮔﻮﺵ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺩﺍﺩ، ﻭ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺍﻧﺒﯿﺎﺀ ﻭ ﺍﻭﻟﯿﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻡ ﺗﯿﻎ ﮔﺬﺭﺍﻧﯿﺪ. ﺍﻣّﺎ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ،‌ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺧﻮﺍﺭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺯﻭﺭﺩﺍﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ. 

ﺩﯾﮕﺮ ﺁﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻋﻠﯿﻬﻢ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ، ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺭﺷﺎﺩ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﺻﺎﻟﺢ ﺑﺎﺷﻨﺪﻭ ﺳﺘﻢ ﻭ ﮔﻨﺎﻩ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﻧﺸﻮﻧﺪ؛ ﻭ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮔﻮﺵ ﻧﺪﻫﻨﺪ ﻭ ﺳﺮﮔﺮﻡ ﻓﺴﺎﺩ ﻭ ﺟﻨﺎﯾﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ... ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﮑﺸﻨﺪ ﻭ ﺻﺤﻨﻪ‎ﻫﺎﯾﯽ ﭼﻮﻥ ﺻﺤﻨﻪ ﻋﺎﺷﻮﺭﺍ ﭘﺪﯾﺪ ﺁﻭﺭﻧﺪ؛ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻧﺎﺑﮑﺎﺭﺍﻥ ﻧﻬﺪ، ﻭ ﺍﺯ ﺍﺣﺪﯼ ﺗﻮﺑﻪ ﻧﭙﺬﯾﺮﺩ. ﻭ ﺑﺪﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻄﻬﯿﺮ ﮐﻨﺪ، ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﺧﺮﺩ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺯﻧﺪﻩ ﺳﺎﺯﺩ.[8] 

ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻃﻼ‌ﻋﺎﺕ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﮐﺘﺎﺏ‌ﻫﺎﯼ ﺍﮐﻤﺎﻝ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﻭ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻟﻨﻌﻤﻪ ﺷﯿﺦ ﺻﺪﻭﻕ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﯿﻪ، ﺯﻣﯿﻨﻪ ﺳﺎﺯﺍﻥ ﺍﻧﻘﻼ‌ﺏ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﻬﺪﯼ ﻋﻠﯿﻪ ﺍﻟﺴﻼ‌ﻡ ﻭ ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺍﻻ‌ﺛﺮ ﺣﻀﺮﺕ ﺁﯾﺖ ﺍﻟﻠﻪ ﺻﺎﻓﯽ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﺷﻮﺩ.

ﭘﯽ‌ﻧﻮﺷﺖ‌ﻫﺎ: 

[1]. ﻋﻼ‌ﻣﻪ ﻣﺠﻠﺴﯽ، ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ 60، ﺹ 213 ﻭ ﭼﺎﭖ ﺑﯿﺮﻭﺕ، ﺝ 57 ﻫﻤﺎﻥ ﺻﻔﺤﻪ. 

[2]. ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ 52، ﺹ 328. 

[3]. ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻢ ﺍﻣﯿﻨﯽ، ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮ ﺟﻬﺎﻥ، ﺹ 315 ﺑﺎ ﺗﺼﺮﻓﯽ ﻣﺨﺘﺼﺮ. 

[4]. ﭼﺸﻢ ﺍﻧﺪﺍﺯﯼ ﺑﻪ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﻣﻬﺪﯼ (ﻋﺞ)، ﻧﺠﻢ ﺍﻟﺪﯾﻦ ﻃﺒﺴﯽ، ﺹ 181. 

[5]. ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ 60، ﺹ 213. 

[6]. ﺍﻟﻐﯿﺒﺔ، ﻟﻐﻤﺎﻧﯽ، ﺹ 236 ؛ ﺑﺤﺎﺭ ﺍﻻ‌ﻧﻮﺍﺭ، ﺝ 52، ﺹ 353. 

[7]. ﺍﻟﻐﯿﺒﺔ، ﻟﻐﻤﺎﻧﯽ، ﺹ 237 ؛ ﺗﻬﺬﯾﺐ، ﺝ 6، ﺹ 155 ﻭ ﮐﺎﻓﯽ ﺝ 5، ﺹ 33. 

[8]. ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﻣﻐﺮﺏ، ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﺣﮑﯿﻤﯽ، ﺹ 37با تصرفی مختصر.


موضوعات مرتبط: پرسش وپاسخ مهدوی
[ چهارشنبه یازدهم آذر 1394 ] [ 14:45 ] [ سیده ضیاءتبار ]

شیخی از شاگردش پرسید: چند وقت است که در ملازمت من هستی؟ 

شاگرد جواب داد : حدودا سی و سه سال.

 

شیخ گفت: در این مدت از من چه آموختی؟

شاگرد: هشت مسئله.

 

   شیخ گفت:  إنا لله وإنا إليه راجعون! مدت زیادی از عمر من با تو گذشت و فقط هشت چیز از من آموختی‌!؟

 

   شاگرد: ای استاد، نمی خواهم دروغ بگویم و فقط همین هشت مسئله را آموخته ام.

استاد: پس بگو تا بشنوم.

 

شاگرد:

 

 أول

 

به خلق نگریستم دیدم هر کس محبوبی را دوست دارد و هنگامی که به قبر رفت محبوبش او را ترک نمود.

 

   پس نیکی ها را محبوب خود قرار دادم تا در هنگام ورودم به قبر همراه من باشد.

 

 

 دوم 

 

به کلام خدا اندیشیدم؛

       " وأما من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى/ فإن الجنة هي المأوى": و اما كسى كه از ايستادن در برابر پروردگارش هراسيد و نفس خود را از هوس باز داشت، بی گمان بهشت جايگاه اوست. نازعات: ۴۰

 

پس با نفس خویش به پیکار برخاستم تا این که بر طاعت خدا ثابت گشتم.

 

 

 سوم

    به این مردم نگاه کردم و دیدم هر کس شئ گران بهایی همراه خویش دارد و با جانش از آن محافظت می کند پس قول خداوند را به یاد آوردم :

 

" ما عندكم ينفذ و ما عند الله باق ". نحل: ۹۶

آنچه پيش شماست، تمام می شود و آنچه پيش خداست، پايدار است.

 

پس هر گاه شیء گران بهایی به دست آودم، آن را به پیشگاه خدا تقدیم کردم تا خدا حافظ آن باشد.

 

 

 چهارم

   خلق را مشاهده کردم و دیدم هر کس به مال و نسب و مقامش افتخار می کند. سپس این آیه را خواندم : 

" إن أكرمكم عند الله أتقاكم ". حجرات: ۱۳

در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست.

 

پس به تقوای خویش افزودم تا این که نزد خدا ارجمند باشم.

 

 

 پنجم

 خلق را دیدم که هر کس طعنه به دیگری می زند و همدیگر را لعن و نفرین می کنند. و ریشه ی همه ی این ها حسد است سپس قول خداوند را تلاوت کردم: 

 

" نحن قسمنا بينهم معيشتهم في الحياة الدنيا ". زخرف: ۳۲

ما [وسايل] معاش آنان را در زندگى دنيا ميانشان تقسيم كرده ايم.

 

پس حسادت را ترک کردم و از مردم پرهیز کردم و دانستم روزی و فضل به دست خداست و بدان راضی گشتم.

 

 

 

 ششم

خلق را دیدم که با یکدیگر دشمنی دارند و بر همدیگر ظلم روا می دارند و به جنگ با یکدیگر می پردازند. آن گاه این فرمایش خدا را خواندم :

" إن الشيطان لكم عدو فاتخذوه عدوا ". فاطر: ۶

همانا شیطان دشمن شماست پس او را دشمن گیرید.

 

پس دشمنی با مردم را کنار گذاشتم و به دشمنی با شیطان پرداختم 

 

 

 هفتم

    به مخلوقات نگریستم پس دیدم هر کدام در طلب روزی به هر دری می زند و گاه دست به مال حرام نیز می زند و خود را ذلیل نموده است.

 

و خداوند فرموده :

" وما من دابة في الأرض إلا على الله رزقها ". هود: ۶

و هيچ جنبنده اى در زمين نيست مگر [اين كه] روزی اش بر عهده ی خداست.

 

   پس دانستم من نیز یکی از این جنبنده هایم و بدانچه که خداوند برای من مقرر کرده است، راضی گشتم.

 

 

 هشتم

   خلق را دیدم که هر کدام بر مخلوقی مانند خودشان توکل می کنند؛ این به مال و دیگری نان و دگران به صحت و مقام.

و باز این قول خداوند را خواندم:

      " ومن يتوكل على الله فهو حسبه ". طلاق: ۳

و هر كس بر خدا توکل كند، او براى وى بس است.

 

پس توکل بر مخلوقات را کنار گذاشتم و بر توکل به خدا همت گماشتم.


موضوعات مرتبط: نکات اخلاقی
[ دوشنبه نهم آذر 1394 ] [ 23:15 ] [ سیده ضیاءتبار ]

از حکیمی پرسیدند: چرا از کسی که اذیتت می کند انتقام نمی گیری؟ با خنده جواب داد: آیا حکیمانه است سگی را که گازت گرفته گاز بگیری میان پرواز تا پرتاب تفاوت از زمین تا آسمان است پرواز که کنی، آنجا میرسی که خودت می خواهی پرتابت که کنند ، آنجا می روی که آنان می خواهند پس پرواز را بیاموز...!!! پرنده ای که "پرواز" بلد نیست، به "قفس" میگوید "تقدير"


موضوعات مرتبط: نکات اخلاقی
[ شنبه هفتم آذر 1394 ] [ 20:20 ] [ سیده ضیاءتبار ]

امام مهدى «عجل‌الله‌تعالی‌فرجه» فرمودند:

 

.

أمَّا وَجْهُ الْاِنتِفَاعِ بِي في غَيْبَتي فَكَالاِنْتِفَاعِ بِالشَّمسِ إذَا غَيَّبَها عَنِ الأبصَارِ السَّحَابُ؛

.

چگونگى بهره‌مندى از وجود من در دوران غيبتم، همچون بهره‌اى است كه از خورشيد می‌برند ، آنگاه كه ابر آن را از ديدگان نهان می‌كند. [۱]

.

.

.

پیرمردی توی حرم به جوانی گفت سواد ندارم لطفا برایم زیارتنامه بخوان....

.

جوان شروع کرد به خواندن،

سلام داد به همه معصومین تا امام حسن عسکری «علیه‌السلام»

.

سپس جوان پرسید: امام زمانت را میشناسی؟

.

پیرمرد پاسخ داد: چرا نشناسم؟ .

گفت: پس به او سلام کن....

پیرمرد دستش را بر سینه گذاشت و گفت:

.

الْسَلامُ عَلَـیْک یَا حُجَّة بنِ الْحَسَن العَسْکَری....

.

جوان لبخند زد:

وَ عَلَیکُم السَلام وَ رَحمَة اللهِ وَ بَرکاتُه

.

.

واى ازون لحظه اى  امام زمانـمان کنارمان بودوسلام کردو او را نشناختیم!!

.

.

منبـع:

۱- بحارالأنوار، ج ۵۲، ص ۹۲

 

 ألـلَّـھُـمَــ ؏َـجِّـلْ لِوَلـیِـڪْ ألْـفَـرَج


موضوعات مرتبط: حضرت مهدی (علیه السلام)
[ جمعه ششم آذر 1394 ] [ 16:33 ] [ سیده ضیاءتبار ]

"قلب" 

راستش نميدانم چيست.. 

اما اين را ميدانم که فقط جاي آدم هاي خيلي خوب است..

"قلب "

چاه دلخوري نيست که به وقت بدخلقي،

سنگريزه اي بيندازي تا صداي افتادنش را بشنوي..!

"قلب"

آيينه اي ست که باهر شکستن،

چند تکه ميشود و يکپارچگي اش از هم مي پاشد..

"قلب"

قاصدکي ست که اگر پرهايش  را بچيني،

ديگر به آسمان اوج نميگيرد..

"قلب"

برکه اي ست که آرامشش به يک نگاه بهم ميخورد..

"قلب"

اگر بتواند کسي را دوست بدارد،

خوبي ها.. حتي زخم زبانهايش را

نقش ديوارش ميکند..

حال،

اينکه قلب چيست،  بماند..!

فقط اين را ميدانم..

"قلب"

وسعتي دارد به اندازه ي حضورخدا ونمايندگانش....

من مقدس تر ازقلب، سراغ ندارم..

مواظب قلب باشيم هرکى ازراه رسيده اذن دخول ندهيد 

قلبتان هميشه

 پراز عشق خدايى ♥

 


موضوعات مرتبط: دلنامه
[ جمعه ششم آذر 1394 ] [ 16:15 ] [ سیده ضیاءتبار ]
........

.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

تا کدوم ستاره دنبال تو باشم
تا کجا بی خبر از حال تو باشم
تقدیم به تنها ترین ستاره قلبم
می دانم كه كویر خلوت دلم نیاز به جرعه آبی دارد تا خود را با آن سیراب نمایم
در قلبم غوغایی است غوغای عشق تو ، می دانم كه مرا به حال خود وا نمیگذاری و مرا همیشه با خود همراه می سازی
بگذار تا به وسعت قلب پرمهرت زلالی عشقت را دست یابم وسرشار از شادی شوم
عزیز دلم می خواهم بادریچه ی نگاههای محبت آمیزت با دلی سیر به تماشایت نشینم و از عمق نگاهت سیراب شوم ؛تو در پاسخ به عشقم همیشه سكوت را اختیار كردی و هرگز به خود اجازه ندادی كه از لبانت شكوفه های عشق و محبت بیرون بیایدو بوی عطر خوش آنان مرا مدهوش كند
ای رویای دیرینه ی من بگذار باران عشقت بر من ببارد تا من در زیر این باران زیبا خود را سیراب نمایم وبرایت همچون زلیخای یوسف باشم
بگذار مروارید دل من توباشی ومن صدف .وای دریا بدان و که من او را چگونه دوست داشتم
عشق من در مهتاب آسمان دلت شعله كشید.
توی آسمون قلبم یه ستاره مونده تنها
امکانات وب
مهدویت امام زمان (عج) دانشنامه عاشورا آیه قرآن 
کد موزیک آنلاین برای وبگاه

فال حافظ

زیر باران

code]
[code/] کد های جاوا اسکریپت کد های جاوا اسکریپت